Oplanerade avbrott i Lifecare, Phoniro eller vid inlogg via BankID/taggar
- Vardagar 08.00 - 16.00 - Anmäl till IT support på 0121-18499
- Övrig tid - Följ instruktioner på er verksamhet/enhet
Checka av dessa punkter innan du gör en felanmälan:
- Berör avbrottet flera system och appar - är det några funktioner som det fortfarande går att få åtkomst till
- Berör avbrottet dig, flera medarbetare eller flera enehter?
- Är det BankID/feitian nyckel som inte fungerar? - testa att logga in på en dator med ditt användarnamn och lösenord
- xxx
Rutiner vid avbrott
Lifecare, phoniro och careium har upprättade avbrottsplaner för agerande och kontaktvägar vid större avbrott, specifikt efter kontorstid. Dessa är förmedlade till IT, respektive ledningsgrupper/enhetchefer och andra berörda nyckelpersoner (PÅ GÅNG)
Varje verksamhet/enhet ska sina egna lokala rutiner samt kontinuitetsplaner för hantering av data och alternaitva arbetssätt under och efter ett kortare eller längre avbrott
Övergripande rutiner för avbrott i våra system:
- Avbrott i verksamhetssystemen Lifecare_Phoniro.pdf
- Rutin för hantering av läkemedelsskåp vid driftstörning för Hölso och sjukvårdspersonal
- Rutin Phoniro läkemedelsskåp.pdf
Planerade avbrott - uppdateringar eller servicefönster
Uppgraderingar i Lifecare eller Phoniro
- Uppgraderingar och andra planerade avbrott i Lifecare och Phoniro sker 6-8 gånger per år beroende på leverantörernas releaseplaner.
- Två veckor innan uppgradering visas information som ett popup fönster vid inlogg i Lifecare.
- Dagen innan skickas SMS ut som påminnelse via Kontaktlistan
- När uppgradering är klar skickar objektsförvaltare ut information via Kontaktlistan.
Checklista vid planerade avbrott
För planerade avbrott bör det finnas en lokal checklista eller rutin på enheten innehållande:
- Vilken information som behöver dras ut på papper innan avbrottet
- Hur information ska hanteras under avbrottet
- Hur arbetet ska utföras utan verksamhetssystem under avbrottet
- Hur information ska skrivas in efter avbrottet och av vem
- Vilka enheter behöver vara laddade och hur ska de kunna laddas upp utan ström
Enhetschefen är ansvarig för att en lokal checklista eller rutin finns och är kommunicerad till berörd personal.