Kommun och Politik

Samhälle och Trafik

Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar med:

  • Söderköpings arbete styrs av lagar och regler
    Söderköping har även visioner
    om hur kommunen ska utvecklas

    Du hittar riktlinjer och visioner
    på kommunens hemsida

    Här kommer du till våra styrande dokument
    Informationen är inte lättläst.

  • Innan du kan börja bygga ett hus
    måste du få bygglov.
    Bygglov är ett papper
    där det står att du får bygga.

    För att få ett bygglov
    måste du kontakta kommunen.

    Du behöver också bygglov
    om du ska bygga till något på ditt hus.
    Eller om du ska bygga om ditt hus.
    Eller riva något i ditt hus,
    eller om du ska riva ditt hus.

    Det är bygglovshandläggarna på kommunen
    som kan svara på dina frågor
    och ge dig bygglov.

    Du kan ringa till bygglovshandläggarna
    varje måndag och onsdag
    mellan klockan 9:30 – 11:30.

    Telefonnumret är 0121-18489

  • I Söderköping finns
    ett (1) kommunalt bostadsbolag.

    Bostadsbolaget heter Ramunderstaden.
    Bostadsbolaget har en webbplats
    som heter Ramunderstaden.

    På webbplatsen Ramunderstaden
    kan du se
    vilka lediga lägenheter det finns.

    Adress till webbplatsen är
    http://ramunderstaden.se
    Webbplatsen är inte lättläst.

    Om du har frågor
    kan du kontakta bostadsbolaget.

    Du kan ringa eller mejla till Ramunderstaden
    Telefon: 0121-19600
    E-post: info@ramunderstaden.se

  • Vi arbetar med att det ska
    vara bra trafiksäkerhet för alla.

    Vi planerar var det ska byggas
    nya gator och gång- och cykelvägar.

    Vi bestämmer vilka trafikregler
    det ska vara.

  • För att vi ska ha en bra hälsa och miljö
    arbetar miljökontoret med:

    • Miljöskydd
    • Hälsoskydd
    • Avlopp
    • Tobak
    • Strålskydd

    Vi arbetar med att skydda miljön i kommunen.

    Vi kontrollerar industrier, jordbruk, bensinstationer
    och annan verksamhet som kan störa miljön.

    Vi tar emot klagomål och frågor om hälsorisker i
    bostäder. Det kan vara klagomål och frågor om
    radon, fukt, buller, temperatur, dålig ventilation
    och mögel.

    Vi kontrollerar verksamheter där människor får
    vård eller behandling. Det kan vara tatuerare,
    frisörer, fotvårdsföretag och solarier.

    Vi kontrollerar miljön i skolor, förskolor och
    äldreboenden.

    Vi tar prover på badvatten för att kontrollera
    att badvattnet är bra.

  • att man inte ska bli sjuk när man äter mat

    Du som kund eller gäst ska känna
    dig trygg när du handlar och äter mat.

    Livsmedelslagen finns till för
    att kontrollera att det är säker
    mat som finns i butiker och på
    restauranger så att du inte blir
    lurad eller sjuk.

    Det är miljökontoret som genomför
    kontrollerna och ger information
    till livsmedelsföretagen för att
    se till att kunder får säkra livsmedel.

    Kontakta miljökontoret om du vill veta mer:

    0121-181 00

    miljo@soderkoping.se

    E-tjänst misstänkt matförgiftning