Kultur och Fritid
Kultur och fritid arbetar med
bibliotek, kultur,
stadens historia,
idrott och fritid.
Vi sitter Stinsen-huset
där biblioteket finns.
Tryck på pilarna
och läs mer om vad vi gör.
-
Bibliotek
På biblioteket finns något för alla.
Här kan du låna böcker
filmer och tidskrifter
för barn och vuxna.
Det finns också ljudböcker, tv-spel
och böcker på andra språk än svenska.
På biblioteket kan du låna en dator
skriva ut och kopiera.
Vi har också kurser
för att lära sig mer
om ny teknik.
Många kommer till biblioteket
för att mötas och umgås.
Allt på biblioteket är gratis.
Förutom biblioteket i Stinsen
finns det bibliotek
I Mogata och Östra Ryd.
Alla är välkomna till biblioteket!
-
Idrott och Fritid
Idrott- och fritidskontoret hyr ut idrottshallar och fotbollsplaner
och delar ut bidrag och hjälp till föreningar.
Vi håller Friluftsbadet öppet på sommaren
och isbanan öppen på vintern.
Vill du vara ute i naturen
finns olika långa vandrings-spår
på Ramunderberget
och i Albogaskogen.
Där kan man också grilla.
Det finns badplatser
vid sjöarna Klarsjön och Skiren
och i skärgården vid Husbyvik,
Sanden, Källbukten och Tyrislöt.
-
Kultur
Kultur-kontoret ger alla skolbarn
en kultur-upplevelse
Det kan vara teater,
musik, film, dans
konst eller hantverk.
Vi ordnar firande vid Nyår,
Valborg och Nationaldagen
som alla kan vara med på.
Vi berättar om stadens historia.
På medeltiden
hände det många spännande saker här.
Vi bjuder på föredrag
och utställningar
om olika ämnen.
Söderköpings föreningar
får bidrag och hjälp.
-
Öppettider och kontakt
Biblioteket i Stinsen har öppet
Måndagar klockan 10-19
Tisdagar klockan10-19
Onsdagar klockan 10-19
Torsdagar klockan 10-19
Fredagar klockan10-18
Lördagar klockan10-16
i maj, juni, juli och augusti är det stängt på lördagar
Telefon: 0121 - 182 96 eller 182 91
Mejl: bibliotek@soderkoping.se
Biblioteket i Mogata har öppet
Onsdagar klockan 16-18
Telefon 0121 - 18188
Biblioteket i Östra Ryd har öppet
Onsdagar klockan 16-19
Telefon: 0121 - 18535
Om du vill kontakta idrott och fritid:
Telefon 0121-18672
Mejl: idrott.fritid@soderkoping.se
Om du vill kontakta kultur:
Telefon till kultur-sekreteraren
0121-18710
Telefon till intendent (historia)
0121-18514
Mejl: kulturkontoret@soderkoping.se