Stöd och Omsorg
Kontaktinformation
Kvalitet
Socialtjänst och hälso- och sjukvård är viktiga delar i välfärdssystemet. Det ställer stora krav på rättssäkerhet, likvärdighet och tillgänglighet. Socialtjänst, hälso- och sjukvård och verksamhet enligt LSS är komplexa verksamheter där det ställs krav på god kvalitet.
Arbetet med utveckling och säkring av kvalitet ska ske systematiskt. Det innebär ett långsiktigt och målmedvetet arbete med att utveckla och säkra kvaliteten i förvaltningen. Genom att arbeta med ständig uppföljning och utvärdering av verksamheterna kan förbättringsområden identifieras och eller visa på att det rätta görs. Ledningssystemet innehåller en struktur för att styra, utveckla och dokumentera kvalitet i verksamheten samt vad, hur och när uppföljning och utvärdering ska göras. Nämndens kvalitets- och utvecklingsarbete följer PDSA. Enligt denna metodik sker systematiskt förbättringsarbete i fyra olika steg:
- planera,
- genomföra,
- utvärdera, följa upp, analysera,
- förbättra.
Genom att upprepa de fyra stegen om och om igen drivs kvalitets- och utvecklingsarbetet framåt. I processen ska kvalitet, arbetsmiljö och ekonomi beaktas med koppling till verksamhetsplan, årshjul, budget och liknande dokument eller processer som kan beröras.