Telefontid
Måndag-fredag 08.30-09.30
Stöd och Omsorg
Kontaktinformation
Att välja leverantör
Söderköpings kommun har infört valfrihetssystem inom hemtjänsten (LOV). Det är kommunen som bedömer och beviljar behovet av hemtjänst. Du som har hemtjänst kan välja att få insatser utförda av kommunen eller privat utförare. Valet av leverantör är Ditt eget. Din biståndshandläggare kan stödja och vägleda i valsituationen.
Vem får erbjuda hemtjänst
Det är kommunens uppgift att se till att de företag som ingår i valfrihetssystemet har rätt kunskap och erfarenhet. Varje företag som ges rätten att utföra hemtjänst ska därför godkännas av Söderköpings kommun.
Leverantörer
Det går för närvarande att välja mellan nedanstående leverantörer, se respektive informationsblad längst ned på sidan:
-FemtioFemPlus (endast serviceinsatser)
-Söderköpings hemtjänst
Att välja om
Du har rätt att byta leverantör och kan när som helst göra ett nytt val utan att ange orsaken till bytet. Meddela biståndshandläggaren vid byte av leverantör. Bytet görs snarast möjligt.
Avgifter
Avgiften för hemtjänsten påverkas inte av valet av leverantör. Avgiften för hemtjänsten betalas även fortsättningsvis till kommunen.
Klagomål och synpunkter
Vid klagomål och synpunkter vänder man sig i första hand till leverantören. Du kan även vända dig till biståndshandläggaren. Klagomål och synpunkter kan även lämnas skriftligen till Socialförvaltningen.
Tilläggstjänster
Privata leverantörer kan erbjuda extra tjänster (mot betalning) utöver det som finns som biståndsbedömd insats, det kan handla om exempelvis hårvård, fotvård och trädgårdsskötsel. För mer information om detta, kontakta respektive leverantör. OBS! Dessa extratjänster ansvarar inte Socialnämnden för.
Frågor
Kontakta din biståndshandläggare via växeln 0121-181 00.