Nyheter

Hem / Nyheter / Vad tycker de äldre om äldreomsorgen i Söderköping?

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen i Söderköping?

Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” visar att Söderköping ligger högre än genomsnittet i flera frågor som rör äldreomsorgen i Söderköpings kommun. På frågor om förtroende för personal, bemötande och upplevelsen att personalen har tillräckligt med tid att utföra sitt uppdrag visar svaren att Söderköpings kommun ligger högre än genomsnittet.

Publicerad den 04 november 2024


Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” genomförs varje år. Undersökningen ger de äldre, som har hemtjänst eller bor på särskilt boende, möjlighet att dela med sig av sina upplevelser kring den omsorg de får.

I Söderköping får vi oerhört goda betyg inom både särskilt boende och hemtjänst på flera områden. Resultaten kopplade till exempelvis bemötande, förtroende, trygghet och hjälpens utförande är mycket glädjande.

Här ser du några av de fina resultat som placerar Söderköpings omsorg högre än snittet, både i riket och regionen:

Hemtjänst:

  • 99% är nöjda med bemötandet från hemtjänstpersonalen.
  • 94% upplever att personalen brukar ta hänsyn till åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras.
  • 91% känner förtroende för personalen.

Särskilda boenden:

  • 97% är nöjda med bemötandet på våra särskilda boenden.
  • 91% känner förtroende för personalen på boendet.
  • 97% anser att det är tryggt på boendet.

- När vi redan nu halvvägs in i en målinriktad mandatperiod kan se så stora effekter av ett mycket gott, men hårt arbete, känns det förstås fantastiskt. En stor eloge till vår varmhjärtade personal inom alla våra verksamheter, säger Evelina Nilsson (KD), ordförande i socialnämnden.

De äldre ger lägre betyg på till exempel hur man ska göra om man har klagomål och på boendemiljön, främst för gemensamhetsutrymmen och lokaler.

- Den här undersökningen är bra på två sätt. Dels bekräftar den vad vi gör bra idag, men den ger oss också möjlighet att utveckla vår verksamhet, säger Karin Lindblad Rådeklint, verksamhetschef för vård och omsorg. Vi är tacksamma för alla som svarat på undersökningen, för det är väldigt värdefullt att få den här återkopplingen så vi kan jobba vidare.

Hjälp oss att fortsätta utvecklas

Socialstyrelsens undersökning visar att informationen och kunskapen om vart man kan vända sig och hur man går till väga för att framföra synpunkter eller klagomål behöver förbättras. Synpunkter och klagomål är viktiga. De kan bidra till att förändra och förbättra vården och omsorgen som vi ger. Om det hänt något när du eller en närstående varit i kontakt med oss, kan du börja med att kontakta den verksamhet där vården eller omsorgen getts.

I Söderköping kan du använda en e-tjänst där du skickar in din synpunkt eller ditt klagomål. Du kan välja att skicka in anonymt, utan att logga in i e-tjänsten, eller så loggar du in med e-legitimation och kan då följa ditt ärende. Du kan också välja att skriva ut en blankett som du sedan skickar in till oss.

Vi svarar inom 30 dagar efter att vi mottagit din synpunkt, om du lämnat dina kontaktuppgifter.

Kontaktuppgifter

Evelina Nilsson (KD), socialnämndens ordförande
evelina.nilsson@soderkoping.se

Karin Lindblad Rådeklint, verksamhetschef Vård & Omsorg
karin.lindblad.radeklint@soderkoping.se